Det verkade vara i ett enda syfte som Adblue uppfanns – att minska utsläpp. En fin grundtanke, men till vilken bekostnad för bilförare? Det visade sig tyvärr vara för bra för att vara sant och långt ifrån en perfekt lösning. Detta då Adblue inte bara har fört med dig problem med bilen utan även resulterar i höga kostnader. I den här artikeln slår vi därför hål på myten om Adblue.
Vad är Adblue?
Adblue är en färglös vätska med syftet att rena avgaserna genom att minska utsläpp av kväveoxider på dieselbilar och fylls på i en separat tank placerad bredvid dieseltanken. Det består huvudsakligen av avjoniserat vatten och en mindre andel ureaämnen (urinämne).
Hur fungerar Adblue?
Adblue-tanken är direkt ansluten till avgasröret, och på så vis sprutas vätskan in i avgasströmmen. Dieselavgaserna som består till stor del av kväveoxid omvandlas till ammoniak och koldioxid, varefter dessa renas av SCR-katalysatorn (Selektiv Katalytisk Reduktion) som förvandlar koldioxid till kväve och vattenånga.
Vad menas med Adblue-bluffen?
Det finns flera påstående angående Adblue som har kommit upp till ytan och målat fram en helt annan bild än vad som utlovats, på grund av detta kan Adblue-bluffen syfta på olika saker. Huvudsakligen tänker nog dock de flesta personer på den väsentliga prisskillnad som du kan räkna med när du köper Adblue direkt från hyllan.
Du finner Adblue-flaskor i många bensinstationer och butiker, och det kan vara smidigt att i all hast välja att plocka med några behållare samtidigt som du tankar din bil. Men du bör vet med dig att det kommer kosta dig flera gånger mer än vad du betalar när du använder en Adblue-pump.
En flaska Adblue på 1,5 liter kostar i snitt 120 kr, medan literpriset på en Adblue-pump ligger på runt 12 kr/l – det blir alltså drygt 10 gånger dyrare att köpa Adblue på flaska!
Varför är Adblue bluff?
Istället för att göra saker enklare så försvårar Adblue livet för bilförare, då vätskan har en fryspunkt på 11 minusgrader. Beroende på hur kallt det blir så är bilens egna värmningssystem inte alltid tillräckligt effektivt för att undvika att Adblue går från flytande till fast form – alltså fryser till is.
När Adblue sjunker under 11 minusgrader orsakar det antingen att din bil vägrar att starta eller att den bara rullar ett antal mil innan den helt och hållet stannar. Detta är ett populärt – eller snarare impopulärt – problem i Sveriges norra delar, där det är avsevärt kallt.
Vanliga problem med Adblue
När din bil hamnar i så kallat felsäkert läge på grund av problem med Adblue så handlar det som ovan nämnt ofta om att vätskan når sin fryspunkt och din bil vägrar att fungera. Detta kan även inträffa om Adblue-tanken skulle bli tom.
Ett ytterligare problem är att dieselbilar med Adblue-system har ett antal olika sensorer som ska känna av vätskenivåerna i Adblue-tanken, och dessa sensorer är inte utan en viss felmarginal. Kort och gott är det inte ovanligt att någon av sensorerna slutar fungera eller inte läser av nivåerna korrekt, och då måste din bil in på service och repareras.
Har du problem med sensorerna eller har svårt att få igång bilen kan vi hjälpa dig. Vi är experter på startspärrar, bilnycklar, motoroptimering och det mesta som berör bilar.
Undvik Adblue i dieseltanken
Har du precis köpt en bil med Adblue-system så kan det ibland vara svårt att skilja på vart reningsvätskan respektive drivmedlet ska ta vägen. Det lilla locket till Adblue-tanken befinner sig precis bredvid dieseltanken, men har du bråttom så är det lätt hänt att du istället råkar tanka Adblue rakt in i bränsletanken.
När detta händer kan du räkna med att det ofta orsakar stora reparationskostnader, och att det i de allra flesta fall inte täcks av garantin. Därför ska du vara väldigt försiktig med vad du stoppar i vilken tank – och aldrig starta motorn om du har blandat Adblue med diesel.
Vanliga frågor om adblue-bluffen
Adblue har en enorm prisskillnad beroende på om du köper det på flaska eller använder en pump. Vidare så är det vanligt förekommande att Adblue fryser till is i tanken och att bilen stannar, då Adblue har en fryspunk vid 11 minusgrader och bilens värmningssystem ofta inte räcker till för att bibehålla rätt temperatur vid kallare klimat.
Adblue är en vätska som du fyller på via en mindre tank bredvid bensintanken och minskar utsläpp av kväveoxider i många dieselbilar.
Det består huvudsakligen av vatten och ureaämnen (urinämnen).
Eftersom det är en transparent, färglös vätska så kan det vara enkelt att missta vatten istället för Adblue – till skillnad mot diesel.
Din Adblue tank sitter bredvid dieseltanken och har ett mindre, blått lock.
Ja, men när du sedan stannar bilen så kommer den inte kunna starta igen innan du fyller på Adblue.
Vissa dieselbilar har också funktionen att du endast kan köra några mil innan bilen går i felsäkert läge (stängs av) om du får slut på Adblue.
Du kan köpa Adblue i plastflaskor eller plastdunkar hos många bensinstationer och i många butiker men vi rekommenderar att du istället använder en Adblue-pump på en bensinstation då det är flera gånger billigare.
De flesta dieselbilar har i dagsläget Adblue-system, till exempel personbilar, lastbilar och skåpbilar. Alla dieselbilar utrustade med SCR-teknik använder Adblue.
Adblue består av avjoniserat vatten och ureaämnen (urinämnen) som man hittar i bland annat gödsel. Ryssland är en stor producent av ureaämnen.
Adblue består av avjoniserat vatten och ureaämnen (urinämnen) som man hittar i bland annat gödsel. Ryssland är en stor producent av ureaämnen, och sedan konflikten med Ukraina har tillgången av Adblue begränsats.
Nej, då den består till störst del av vatten och till mindre del ureaämnen. Dock kan den irritera ögon och hy, samt att den kan kristalliseras och orsaka svårborttagna fläckar när du råkar spilla vätskan. Adblue är inte i förbrukningsbart på samma sätt som diesel i din bil och därför ska du undvika att tanka Adblue i dieseltanken.